Tv

16 april, 2008

Gick av imorse efter ännu ett bra nattpass. Känns bra & det är en härlig känsla som sprider sig i bröstet när en nybliven förälder plockar upp sitt nyfödda barn, tittar på det och se så lycklig ut sekunden efter att barnet lämnat livmodern. *Lycka*

Det rymmer så många känslor att jobba med kvinnor som föder barn.

Ikväll har jag tittat på Barnmorskorna. Jag vet inte om jag är så förtjust. De flesta kvinnor på tv programmet ligger där i sängen & de flesta jag har sett föder på rygg. Såg en färskt statistik som presenterades på jobbet nyligen. På de flesta förlossningskliniker verkar kvinnorna för det mesta ligga på rygg. Varför? Den mest ogynsamma ställningen!

Statistiken över landets kliniker hade slagits ihop och i undersökningen visade att 81% av alla kvinnorna födde på rygg. På förlossningskliniken jag arbetar på är statistiken 30%. En viss procent måste det ändå bli eftersom de flesta sugklockor innebär att kvinnan måste ligga på rygg men även kejsarsnitt innebär att kvinnan föder på rygg. Nej, bort med alla platt-på-rygglägen. Upp & föd med hjälp av tyngdkraften!

Kvinnan jag träffade inatt födde faktiskt på alla fyra på en madrass på golvet. Barnet fångades upp av mig och mamman fick det sen framför sig. *En härlig känsla sprider sig i bröstet igen*. Jag tror hon var nöjd trots den lite snabba förlossningen. Hon hann vara hos oss i en ½ timme innan den lill* föddes.

Kram Mia